måndag, oktober 22, 2007

Vi ska flytta!

Nu börjar det nog vara så klart att jag officiellt kan berätta att vi ska flytta till Vasa. Kennet har fått jobb som design engineer (låter det inte snoffsigt?) på Citec, företaget där han varit på praktik. Vi är jätteglada att han fått jobb. Men vi är lessna för att flytta bort från Esse. Fast det passar ju ganska bra just nu, eftersom jag ska vara mammaledig. Och man får ju vara hemma tills barnet är tre år. Visserligen får vi ju onödigt långt till barnvaktshjälp, jämfört med vad vi skulle ha i Esse, men sist och slutligen så är inte vägen mellan Vasa och Esse/Nykarleby så hemskt lång. Annat skulle det ju vara om vi flyttade till Åbo eller Helsingfors eller nåt annat ställe mycket längre bort.

Just nu söker vi bostad. För tillfället lutar det åt radhus, men även egnahemshus är intressant. Utbudet på dylika bostäder på hyresmarknaden är väl inte riktigt stort, men vi tror nog att vi ska hitta nåt. Vasa stad har fina radhuslägenheter ganska nära Citec, så där har vi ett alternativ. Vi vet inte riktigt när vi ska flytta heller. Kennet trivs inte med att pendla, speciellt inte nu på hösten när det är mörkt på morgnarna och jag förstår honom. Men barn vill vi ju föda i Jakobstad. Hur gör man förresten då man ska byta rådgivning? Jag har ju gått till mödrarådgivningen i Esse. Är det bäst att byta sen när babyn är född? Och hur fungerar det då med hembesök och sånt? Ja, det är många saker att fundera på. Jag ska fråga imorgon då jag ska på nästa kontroll. På ultraljud ska jag om en timme, men jag tror inte att den gode H har svar på mina frågor i detta fall. Men han kan berätta om babyn har huvudet neråt, om mitt bäcken är tillräckligt stort för att föda barn och hur lång livmoderhalsen är just nu. Kanske kan han också ge svar på om man kan ha en sned livmoder. Jag tycker att min lutar mera åt höger sida. Åtminstone finns det mera baby på höger sida och det är bara på höger sida som det trycker på revbenen. Hmm, få se vad han har att säga.

Förresten, innan jag slutar, om just du som läser här, känner till nån ledig bostad i Vasa så får du gärna höra av dig!

2 kommentarer:

Mia sa...

Välkomna hit!! Har mer att kommentera, men tror det blir ett mail småningom istället... :)

Anonym sa...

Oj, va roligt att ni ska flytta till Vasa - tycker ju jag :) Och det ÄR ju nära mellan Vasa och Nkby/Esse... säger jag som ju är uppvuxen på riksåttan ungefär... :)

Hoppas det går bra med lägenhetsjakten (och barnafödandet!!)! Jag har tyvärr inga tips... Förutom att det lär finnas hus till salu i min hemby... Ha det så bra!