tisdag, oktober 23, 2007

Chock

Igår fick jag en chock. Jag var på den obligatoriska läkarkontrollen som man går på i 36:e graviditetsveckan. Gynekolog H kom med beskedet att min livmoderhals har förkortats till 1,5 cm (som ogravid var den 4,5 cm) och mjuknat, samt att livmodermunnen öppnats 1,5 cm!!! Den ska visserligen öppnas till 10 cm förrän bebisen kan klämmas ut, men det är ovanligt att förtföderskor är så här mjuka och öppna i v. 36. Summasumarum så kan bebisen komma ut NÄRSOMHELST! Gulp. Jag ramlade nästan av gynekologbritsen. Enligt H är det sannolikt att bebisen föds före beräknad tid och att förlossningen går ganska snabbt. Men han påpekade nog att det finns såna som går omkring mjuka och öppna i flera veckor och ändå går övet tiden. Ska bli intressant att se hur det går för oss. Jag hoppas, hoppas att bebisen hålls kvar åtminstone en och en halv vecka, så att jag hinner få färdigt praktiken. Om det går. Som tur är så är det inte så tungt att praktisera som ungdomsarbetsledare. Inga tunga lyft och inga tidigar morgnar och dessutom en handledare som själv är gravid och också är beordrad att vila så mycket det går. I övrigt så såg allt bra ut med bebisen. Vikten beräknades till 2760g och det är tillräckligt för att jag ska få föda i Jakobstad, också om förlossningen sätter igång nu. Sorten är också säker till 100% och han hade inte ändrat sig från förra gången, vilken tur!

Rådgivningsbesöket idag bjöd, tack och lov, inte på några större överraskningar, annat än att ordinarie hälsovårdaren var borta. Blodtrycket var lågt. Vikten hade gått ner lite, inte så konstigt med sockerstrejken. Hb var högt, 140. Bebisens hjärta slog fint. Inget annat speciellt.

Nu ska jag gå och läsa lite om att föda barn, känner att jag behöver repetition :-). Ska ännu ikväll på praktik.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj så spännande Netta!!! Och så ska ni flytta!! Hade lite det på känn av ert snack när ni var här, men sedan funderade jag inte så mycket mer på det. Skickar grattisar åt Kennet här via dig.
Rådgivningsbytet borde inte bli knepigt alls, men kanske du redan vet det. I alla fall när vi flyttade hit till Kokkola var det bara att ringa och meddela blivande rådgivningen när flytten skulle ske och så skötte sig resten själv. Ja, och Åbo-rådgivningen skickade mina papper hit genast vi stack iväg.

Lycka till med slutspurten!