tisdag, november 06, 2007

Hemmafru

Haha, kom just på att jag numera borde kunna klassificeras som lyxhustru. Jag är hemma på dagarna och min man jobbar och försörjer mig :-). Fast det är inte helt sant, jag får ju faktiskt lön från mitt jobb ännu ett par månader. DET är lyx! Tänk så schysst staden är som ger mammalediga nästan tre hela månader med full lön. Sen blir det ju till att leva på FPA ett tag framöver, men det ska väl gå det med.

Förra fredagen var ju första dagen jag var på riktigt ledig, efter praktiken. Sen dess har jag hunnit med ganska mycket. Jag skriver på en hemtent i dogmatik. Har avverkat två av sex essäfrågor och är på god väg med den tredje och fjärde, även om ingenting är nedskrivet ännu, men jag vet lite ditåt vad jag ska flumma om. Hemtenter är sist och slutligen ganska tacksamma. De senaste dagarna har jag också bakat en citronkaka, en chokladkaka, kolakakor, jämtkakor, två drömtårtor och en dadelkaka. Idag har jag också konstaterat att det INTE går att baka pepparkakor med deg som man glömt sätta sirap i. Jag gjorde ett tappert försök att platta ut degen på en plåt, efter att ha insett att det omöjligt gick att kavla och ta ut pepparkakor. Men efter gräddning konstaterade jag att det smakade som osötad, torr... ja, jag vet inte riktigt vad det smakade som, men inte var det pepparkakor! Som tur är så hade jag mera ingredienser i skåpet så nu har jag ny pepparkaksdeg i kylskåpet. Imorgon bakar jag alltså pepparkakor.

Imorgon ska jag också till rådgivningen. Väntar mig inget nytt där. Möjligen kan jag lyckas ha socker i urinen igen, för jag har ätit ganska mycket gott nu (svårt att låta bli att smaka det man bakar), men det tar jag inte så hårt.

Nu ska jag gå och titta till köttfärslimpan jag har i ugnen. Undrar om man blir extra huslig såhär i slutet av graviditeten? Idag planerade jag vad jag ska hitta på i slutet av veckan. Jag kan inte baka så mycket mera nu (har ju nästan t.o.m. julbaket undanstökat), men laga mat och frysa in portioner skulle jag kunna göra :-).

3 kommentarer:

Anonym sa...

hej.. måste erkänna att jag också känner mg lite smått som en hemmafru nu när jag inte har nåt jobb..
förvisso har jag ingen rik man/fru som försörjer mig.. men u get the pic ;)

ikväll ha ja varit o tittat på två små kattfröknar som troligen kommer att flytta in till mig denna vecka.. :P
känns helt rätt att utöka familjen nu..
känner mig annars rätt så ensam nämligen :(
kram

Anonym sa...

OJ oj oj va du är effektiv!!! :)

Du skulle gärna få fylla vår frys med bakverk och lunchlådor... Konstaterade förtvivlat att lunchlådorna är slut nu (eller det var bara en kvar)... Vi jobbar så mycket nu så det går åt ca 15-20 lådor i veckan, eftersom vi (särskilt jag) jobbar så knasiga tider så att det inte går att äta hemma...

Mamma Linda sa...

Tja, första 8-9 månaderna hemma klirrar det helt ok i kassan, det är ju ändå en hyfsad procent av fd lönen man får. Sen som vårdledig, då får man hushålla lite.