måndag, oktober 30, 2006

Årstidsväxlingar

Jag har i ungefär en veckas tid tänkt skriva en höstlovsblogg. Under tiden jag inte har kommit till skott med den saken har det blivit vinter! Så nu gav jag inlägget ett annat, mera passande, namn.

Men jag börjar med höstlovet. Jag hade faktiskt höstlov från jobbet jag hade just då. Att vara inhoppare betyder ju att man byter jobb mest hela tiden. Då hade jag ett vikariat i Purmo, det tog slut i fredags. Imorgon börjar nästa vikariat, den här gången i Ytteresse. Arbetsplatserna byter, men jobbet är ändå rätt lika, barn är inte så olika på olika dagis. Alla äter ungefär samma tider, är ute samma tider, vilar samma tider, far hem samma tider. Men på höstlovet var jag alltså ledig, torsdag-fredag. Då kom min systerson på besök :-) Det var riktigt skoj. Kennet och jag hämtade honom från en bensinstation, dit min syster körde honom. Praktiska arrangemang.


Då på torsdagen spelade Kennet och han datorspel. Bilspel är T:s stora passion i livet. Jag tycker att det lätt blir lite väl mycket av datorspelandet. Å andra sidan så är ju bilspel rätt så harmlösa. Värre är det om han börjar spela våldsamma spel.


Vad gjorde vi annat? Jo, på torsdag kväll hade vi lite myspys, åt godis och chips och drack cokis. Och såg på Bolibompa och Expedition Vildmark, där barnen besteg Kebnekaise. Spännande, tyckte vi alla tre. Lite senare på kvällen tittade Kennet och T på "Pimp my ride", ett av Kennets favoritprogram, som alltså T också tyckte var skoj. Hur kommer det sig egentligen att en del pojkar, som T, ända från riktigt liten har varit traktor- och bilintresserad? Han har aldrig nånsin brytt sig om mjukisdjur eller dockor. Inte ens som baby kramade han nallar eller liknande. Är det faktiskt för att han blivit uppmuntrad till att leka det som traditionellt kallats för pojklekar? Ja, ja... På fredag, vad gjorde vi då? Jo, då byggde pojkarna lego. T byggde en jättefin skördetröska. Dessutom hälsade vi på Kennets syster och hennes barn, av den enkla anledningen att vi behövde printa några papper. Jag skulle lämna in ansökningar till ett jobb som jag inte kommer att få. Våra syskonbarn lekte så fint tillsammans. På eftermiddagen var det byte till vinterdäck som gällde. T hade med sig riktig arbetshalare :-) Då dök också Kennets syster med familj upp. De bytte också däck. Men det var med oss T och L var, för oss fick de hjälpa :-) Kanske hade de fått hjälpa de andra också om de frågat... Jag gjorde inte så värst mycket annat är lossa lite bultar, för jag kom på att hämta kameran och fotografera. T tycker INTE om att vara på kort, men då fick jag några fina bilder.


Det är kul att hjälpa till att byta till vinterdäck

På kvällskvisten körde vi hem T till Jeppo och kollade samtidigt in deras nya dator. Det var skoj, speciellt som vi kunde ta en snabbtitt på vår bröllops-dvd som Kennet hämtat i början av veckan. Tyvärr kan vi inte se den i vår dvd-spelare för det är inte ett sånt format, eller nåt i den stilen. Jag tyckte det var skoj att titta, men Kennet tyckte att han låter konstig på rösten. Det blev en ganska sen kväll innan vi var hemma, delvis för att vi valde att köra hem via Purmo istället för riksåttan. Det roligaste med T:s höstlovsbesök var nog ändå att han tyckte att det var så kul. Jag tyckte att vi nu sist och slutligen inte gjorde så värst mycket extra.

Lite om katterna. Vi väntar ju otåligt (åtminstone jag) på att vi ska få hem nya kissen. I lördags när vi var på ett förlovningskalas kom en kompis på ett annat namnförslag på vår "mångtåiga" kissemisse: STUBIN. Så nu tror vi att det blir en Stubin och inte en Sot som vi tänkt dittills. Krut och Stubin, det är väl en fin kombination? Idag fick vi förresten för oss att kolla om Krut faktiskt är en pojke eller inte. Vi har ju nog trott det hela tiden. Men nu är vi osäkra. Så det KAN hända att Krut är en Rut :-) Eller (K)rut... Men det är klart att han förblir Krut även om han råkar vara en hon. Och även honkatter går ju att kastrera.

I slutet av förra veckan kom då den andra årstidsväxlingen sen vi gifte oss. Konstaterade att det känns länge sen vi gifte oss, trots att det bara är lite på två månader, men vi tror att en av orsakerna är att det ändrat årstid. Det blev vinter ganska plötsligt. Visst kom det lite, lite snö här tidigare också, men nu har vi SNÖ.
Vinterlandskap utanför dörren. Vårt vardagsrumsfönster syns till vänster.


Igår hade vi lite Sköna Söndag med sovmorgon, mys i sängen med Krut :-) och sen frukost. Dessutom tog vi Linnea med oss till pulkabacken. Det var skoj! Kvällen avslutades med pizza gräddad i "vedahällon" och "På spåret" bandad. Dessutom håller jag på att göra en liten present till en kompis nyfödda baby. Så den pysslade jag lite med också.

Idag, måndag, har gått fort. Det är inte så värst många timmar kvar tills jumppan. Måndag kvällar går i motionens tecken. Allt för att inte säcka ihop totalt. Nästa gång ska jag skriva ett kortare inlägg, jag lovar!

Inga kommentarer: