söndag, oktober 01, 2006

Bröllopsblogg - äntligen!

Nu är det ungefär 1½ månad sen vi gifte oss. Livet börjar småningom stabilisera sig och jag har äntligen haft tid att göra ett bröllopsblogginlägg. Jag hoppas att bilderna ser någorlunda okej ut. Blogger ville inte riktigt samarbeta med mig alla gånger, så resultatet kan variera beroende på hurudan dator man har. Det går att klicka på bilderna om man vill se dem större. Stort tack till min älskade Kennet som hjälpte mig att förstå html-språket lite, lite grann! :-)

Vi gifte oss alltså lördagen den 19 augusti 2006 och det var det bästa bröllopet vi någonsin varit på! Det var jättefint! Jag jobbade till helgen före och Kennet var också i Åbo och skrev på sin gradu. Vi gjorde alltså alla de sista förberedelserna veckan före. Jag trodde att det skulle bli jättestressigt, men vi hade nog tid att ta det lugnt också. Vi bara gjorde lite varje dag och sen kom bröllopet.


Kvällen före var vi på Kristliga folkhögskolan i Nykarleby där festen skulle vara och gjorde allt i ordning. Vi flyttade bord och dukade fint. Våra skaffare, alltså de som serverade och stod i köket, kom dit och fick instruktioner för bröllopsfesten. Kycklingfiléerna beställde vi från catering och de kördes varma till festlokalen, bara att servera. Skaffarna skötte serveringen och de gjorde också en del av maten; klyftpotatisen, dietmaten och sallad och efterrätten. Det som gick att förbereda kvällen före gjorde vi i samarbete med släktingar och vänner. Vi är SÅ tacksamma för all hjälp vi fick! Efter att allt var i ordning for vi hem, jag till min mamma och Kennet till sin mamma. Vi följde alltså traditionen och sov på skilda håll natten före bröllopet.
Jag sov faktiskt riktigt bra, men Kennet lite mindre bra.

Här är vår festlokal, det är jag som springer omkring och placerar ut festprogrammen.

Bröllopsdagen började med att jag duschade, körde mamma till frissan, hämtade mamma från frissan och själv for till frissan. Det tog ungefär 2½ h att sätta upp mitt hår med både tiara och slöja. När jag var klar så kom Kennet dit och fick sitt hår fixat lite. Han kom till Nykarleby med privatchaufför i vår bil, en blå renoverad VW bubbla från 1962. Kennets syster hade dekorerat den så fint med naturvita band och rosetter och lila skylt i bakfönstret. Sen for vi till mamma där vi åt lunch och så kom en vän dit och gjorde min makeup. Frissan kom också dit och fixade min pannlugg för det kunde hon inte göra före jag var sminkad. Hon hjälpte också till med påklädningen av klänningen. När både jag och Kennet var färdiga så var det dags för fotografen.


Först togs bilder utomhus med oss och bilen. Fotografen var jätteförtjust i vår bil. Sen blev det studiobilder och efteråt kom våra vänner amatörfotograferna som skulle fota oss utomhus. Först åkte vi till Forsby i Nykarleby där vi fotades med en rundbal i bakgrunden. Men solen var jättestark så det var svårt att få bra bilder med skuggor och så var det svårt att titta i kameran mot solljuset.




Sen for vi in till stan igen och tog mera bilder vid ett rött plank vid ån, nära kyrkan. Då var våra syskonbarn också med. Lilla tjejen ville från första början vara brudnäbb, annat var det med killen. Men då vid fotograferingen sa han att han nog ändå vill vara brudnäbb. Och vi var ju jätteglada för det! De var så söta näbbar!

Vi och våra syskonbarn


Kennet var nog nervös före vigseln. Jag var lugnare, men det är klart att jag var lite nervös då strax före vigseln. Just när vi skulle gå in i kyrkan, när man hörde musiken och alla människor steg upp, så då tänkte jag nåt i stil med att ja, this is it, det är nu det gäller.




Men allt gick bra, förutom att släpet fastnade i en listkant som stod upp. :-( Jag fastnade både på väg in och på väg ut, för jag hade hunnit glömma att jag fastnat när vi skulle gå ut tillbaka. Kennet försökte dra mig lite till vänster för att undvika listen, men det lyckades inte, för släpet drogs liksom tillbaka ut mot kanten när vi passerat listen och det kom han inte att tänka på.

Nåja, men, vigseln var jättefin. Prästen pratade vackert om Respekt, Förlåt och Uppmuntran och vi blev gifta :-) Solisten sjöng ”You are the sunshine of my life”, jättevackert. Vi blev också filmade av en vän, men vi har ännu inte fått filmen, det ska nog bli spännande att se den. Jag minns t.ex. ingenting av utmarschen, hur den lät.
Löften













På kyrktrappan



















Svart-vit bild av oss i Bubblan

Sen var det dags för bröllopsfest. Vi hälsade gästerna välkomna tillsammans med våra föräldrar. Jag fick många komplimanger för min klänning och jag kände mig SÅ vacker! Festen efteråt blev jättelyckad. Ordningen såg ut såhär:

Välkommen
Huvudrätt
Efterrätt
Program
Paus med fotografering
Kaffe och tårta
Program
Brudvals

Kennets två söta tjejer


Maten var jättegod, det har många sagt efteråt också. Fast Kennet var lite besviken över att hans nervositet inte helt släppt vid maten och han inte kunde äta lika mycket som han velat. Men han åt två stora portioner glass så det uppvägde lite :-)

Menyn såg alltså ut så här:
Huvudrätt: Kycklingfiléer med klyftpotatis
Isbergssallat, issallat, tomat, gurka, majs, fetaost (i olika skålar)
Svartvinbärsgelé
Olika sorters batongbröd, smör
Dricka: Kalja, citronvatten, mjölk, Sprite-vattenblandning
Efterrätt: Vaniljglass, rårörda jordgubbar, maränger och chokladbitar
Dietmat: Glutenfri: fransk potatis, laxmedaljonger (också vegetarisk)
Vegan: vegetariska nuggets, tofuglass
Allergi: rårörda hallon
Tårta: Tårtbuffé med olika sorters tårtor
Kaffe, te, saft, läsk


Min syster läser en berättelse som min mommo skrivit, på rim. Den handlar förstås om mig och Kennet.

Våra programledare var synnerligen duktiga, fick gästerna och oss att skratta och skötte det hela fantastiskt bra! Vi visste nog när vi valde de två och de ställde upp att det skulle bli bra, men att det skulle bli så där bra, det hade vi ingen aning om. Programmet var i det stora hela trevligt. En del tyckte Kennet mindre om än jag, men i det stora hela så var det riktigt bra. Vi slapp fåniga lekar, precis som vi ville.

Vi och våra familjer

Bröllopet avslutades med brudvals, ”En afton vid Mjörn” eller på finska ”Ilta Saimaalla”. Min morbror spelade dragspel och våra underhållningsmusiker gitarr respektive kontrabas. De två hade tidigare under kvällen spelat jazzmusik som bakgrundsmusik vid maten, precis som Kennet ville. Efter brudvalsen spelades en vals till, ”Skogsblommor” som är min syster och hennes mans brudvals och ännu efter det drogs en tango helt spontant. Sen tackade gästerna för sig och vi for också rätt snabbt därifrån och till torget, för där hade dom torgdans i samband med Kulturnatten. Så vi dansade några danser på torget, vilket gick förvånansvärt smidigt med lång klänning. Orkestern började spela lite på en brudmarsch när de såg oss och gratulerade oss och spelade ”Stand by your man” fast på svenska för oss. Dessutom blev vi filmade av lokal-TV, så vi kanske får vara med på lokal-TV i höst. De brukar ha sån där Kulturnattenprogram någongång på hösten. Sen körde vi via mamma efter nåt vi glömt och till Jeppo Gäststuga när vi spenderade vår bröllopsnatt.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du också har börjat blogga, och kul att se bilder från ert bröllop! Ni ser ack så söta ut på bilderna. :)

Anonym sa...

Vad roligt att få se bilder och läsa om ert bröllop! Jag säger det igen: en sån vacker klänning du hade! Och maten lät mumsig den..:)

Vi har varit på Kennets rundvandring i ert hem :), den var kul.

Anonym sa...

Ååååh vilka fina bröllopsbilder! Ser ut att ha varit ett alldeles underbart bröllop! :-) Smarrig klänning och bukett... :-D Som jag sa om Jeannes och Lenas klänningar också: så man skulle vilja knapra lite på kanten av klänningen, så snygg var den! Grattis till giftemålet, och skoj att få titta in lite här! (kom in hit via Lenas blog)

Anonym sa...

Oj så roligt att läsa om ert bröllop o se alla bilder. Vilken härlig klänning o vilken HÄRLIG fär gå rosorna i buketten. Strålande vackra o lyckliga var ni... är ni