onsdag, oktober 18, 2006

Krut ska bli storebror - kanske!

Ja, trots att vi haft Krut bara drygt en månad så är vi så sålda på katt att vi vill ha en till. Från början ville vi ju ha en katt med extra tår, men tog Krut med vanliga tassar då vi inte orkade vänta tills en specialkatt dök upp. Nu har en kisse med sex tår på framtassarna och fem på baktassarna dykt upp. Vi hälsade på kattungen och hans syskon förra helgen och blev alldeles förtjusta. Förstås visste vi på förhand att om vi ser kattungen så vill vi ju ha den. :-) Så nu har vi reserverat kattungen som fått arbetsnamnet SOT. Våra vänner J och R ska ta Sots brorsa. De har redan två katter med extra tår på drygt ett år. Här kommer ett foto på Sot. Är han inte bedårande? Drygt en vecka gammal, tänk bara hur han ser ut om några veckor när vi får hem honom. Om vi inte ändrar oss, förstås...

Tyvärr blir fotot lite suddigt, förstår inte riktigt varför. Det är inte suddigt i fotofoldern på datorn...

Förra helgen var annars härlig! Jag var ledig lördag-söndag och tog det rätt lugnt. Fredagen började ju bra då Kennet kom hem efter en hel arbetsvecka i Vasa. Då var jag glad! En av de få positiva saker med att ha honom borta flera dagar i sträck är att det är så ofantligt härligt att träffas igen. :-) Vi hade Kennets föräldrar på kaffe och äppelkaka på kvällen, efter att vi badat bastu. Det är för övrigt vårt nya fredagsnöje att bada bastu! Har gjort det många fredagar i sträck nu.

På lördagen förberedde Kennet lektioner och jag hade nästan lite tråkigt ett tag före jag kom mig ut och påta i "trädgården". Vi har ju gemensam gård med mina svärföräldrar, men den lilla plätten som är utanför vår dörr är ju vår. Där hade vi i somras (har fortfarande) en rätt stor lerkruka (eller var det fejk i plast?) med lejongap och flitiga lisa. Blommorna led nog i torkan i somras, men blommade igen på höstkanten. Nu ser de rätt risiga ut, men jag har istället förberett nästa vår och sommars blomsterprakt. För några veckor sedan planterade jag tulpanlökar, 40 stycken, blandning av olika färger. Det fanns ingen blombänk där från tidigare, utan jag grävde och fixade och donade, hämtade jord från potatislandet (varför köpa blomjord när det finns ett stort potatisland att ta av?) och gödsel från gamla dynghögen. Men jag var inte helt nöjd då, så i lördags hämtade jag stenar, också från potatislandet och radade vackert i kanterna på tulpanbänken och så fyllde jag på mera jord. Hoppas att tulpanerna tittar fram på våren! Klipper in en bild på min stolthet.

Med mig ute på gården hade jag också Krut. Han var jättejättesöt när han sprang omkring på gräsmattan. Han har inte varit ute så mycket ännu, bara korta stunder. Nu är han nog ute lite varje dag. Förresten så är sprang inte rätt ord för vad han gjorde i lördags, för han studsade mer än sprang. Hoppade omkring som en liten känguru och njöt i fulla drag. Jag tyckte att han liknade Tiger i Nalle Puh :-) Krut hittade också luftintaget till pannrummet. Där blev han fotad av Kennet.

På lördag kväll hälsade vi på ett par goda vänner. Riktigt trevligt att träffa dem igen, är så sällan vi kommer oss för att bjuda in varandra. Inte så konstigt eftersom jag bott sju år i Åbo och vi inte är vana att bo nära varandra och kunna träffas ofta. Vi uppvaktade dem med en liten bröllopsgåva, eftersom de gifte sig i hemlighet för ett tag sedan. Tråkigt att inte få vara med på bröllopet, men de fick ju ett sånt bröllop som de ville ha, precis som vi, och det ska man ju respektera. Och vi tycker ju att det är jättekul att de äntligen har gift sig!

Söndagen gick fort. Vi hann hälsa på Kennets syster med familj, mamma och mommo. Ja, det var i samband med att vi kollade in Sot som vi passade på att titta in till mamma och mommo. Hon är nog härlig, min mommo! En riktig ståltant. 82 år, bor i eget hus, lagar all mat själv, städar det mesta själv, ibland hjälper nog mamma nuförtiden och kör bil. Hon har en liten Nissan Micra, bara nåt år gammal. Det ser verkligt gulligt ut när hon kommer körande, för bilen är liten och tanten är liten. :-)

Ja, sen for vi hem och det var slut på helg. Nu idag har vi det riktigt bra också. Kennet kom just hem från sitt jobb. Men nu är det slut på hans vikariat. Jag har själv också höstlov från daghemmet Bamse där jag har ett tvåveckorsvikariat. Så vi är båda lediga torsdag-söndag, yeah! Imorgon kommer min systerson hit på besök. Han ska sova över natten och fira höstlov. Det är första gången han kommer till mig/oss ensam. Det är ju klart, inte kunde ju ett litet barn resa ensam till Åbo för att hälsa på sin moster. Jag flyttade ju till Åbo samma år som han föddes och har flyttat till Österbotten först nu, sju år senare. Ja, ja, vi får se vad vi ska hitta på då. Säkert nåt skoj! Kanske skriver jag om det i bloggen. :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, kattungar... finns det något härligare? Krut är så fin, inte bara söt, utan dessutom FIN. Det syns att han kommer att bli en katt med stil när han växer upp. Och den blivande lillebrodern var ju också alldeles oemotståndlig. (Märks det att jag har kattabstinens här i min helt kattfria cellbostad? :))
Blev lite nyfiken också på vad som är grejen med katter som har extra tår. Kan du berätta mer?