måndag, juni 26, 2006

två bloggar på samma dag

Ja, så blir det ibland. Som man kan läsa i Kennets blogg så har vi ju hunnit med en hel del den senaste tiden.
Helgen före midsommar, då jag just fått semester, var vi till IKEA och till Ekenäs och Lojo. På IKEA handlade vi bl.a. badrumsmöbler, köksskåpshandtag och Oddvar! Äntligen fick jag min Oddvar. Oddvar är en högst ordinär pall, men är mig ändå så kär :-) Dyrare än vi tänkt oss blev det ju nog, men det är ju så kul att köpa ett och annat till vårt första gemensamma hem.
Efter IKEA körde vi till Ekenäs där vi övernattade hos Kennets moster. Jätteskön säng! Och på söndagen firade vi Kennets fadderbarns 2-årsdag.

I början av förra veckan hade jag två svettiga dagar i Åbo, då jag sökte efter bröllopsskor. Till sist, sent omsider hittade jag ett par vita (dyra) skor i en brudklänningsbutik. De ska färgas till lila-rosa så att de matchar klänningens pärlbroderier. De blir, förhoppningsvis, precis såna jag drömt om, men lite pirrigt är det ju nog. Färgningen KAN ju misslyckas...

Sen förra onsdagen for jag då med tåg upp till Österbotten. Kennet ville nog att jag sku stanna längre i Åbo, men jag valde nu ändå att fara hem. Mamma är förstås glad. Och det ÄR jätteskönt att vara på landet, sola på balkongen, läsa böcker o.s.v. Fast helst sku jag ju ha Kennet med mig. Han kommer på torsdag. Det är bara tre dagar kvar förutom idag. Jag väntar och längtar och saknar.

Här hemma har jag hunnit med en del bröllopsförberedelser också. Bordsplaceringslappar är på gång, fast inte utprintade. Gästpresentationen har jag filat på, men Kennet har inte läst den ännu, annat än de allra första som jag skrev redan i Åbo. Ska försöka koppla min bärbara till telefonen senare idag och med långsamt moden få iväg några mail med attachment. Man får nämligen inte använda eget usb-minne i bibliotekets datorer :-(
Idag var jag också till Folkis och titta och frågade massor av den stackars städerskan som nog inte visste så mycket om hur ugnar o.s.v. fungerar. Jag tog också bilder så vi har att titta på när vi funderar på dukning och bordsplacering. Lite färre stolar än vi räknat med hade dom, men det går säkert att lösa på nåt sätt.
Vad annat har jag gjort? Ja, det här med bordsplaceringskopparna verkar bli ett kapitel för sig.

Senare idag ska jag med mamma och titta på kläder. Hon ska ju också ha nåt nytt till vårt bröllop. Nykarleby har ju hela två klädaffärer... Mamma råkar ha presentkort till en, så det är den vi siktar in oss på. Men mamma är ju inte den lättaste att klä upp, kort och rund som hon är, så vi får allt se vad vi hittar.

Mommo har jag också träffat. Vi hade en eldig diskussion om bl.a. utlänningar, Lordi och liknande. Mamma blev nästa led på oss. Vi blir ju liksom aldrig färdiga. Vi förstår inte varandra. Mommo tycker att jag är ung och blåögd och att jag nog får se när jag blir äldre, att jag ändrar åsikt. Och jag tycker att mommo är fördomsfull och att hon tycker att hon har rätt bara för att hon är gammal. Den här gången diskuterade vi i varje fall inte religion, där har vi också helt olika åsikter. Fast då är det jag som är konservativ och mommo som är liberal :-)

Okej, men, det här var en uppdatering av vad som händer i mitt liv just nu. Imorgon ska jag till Jakobstad och på onsdag til frissan och på torsdag med Eivor till Vasa. Ska till sömmerskan på mätning för omändring av brudklänningen. Ska bli kul att prova den igen! Tänk om jag inte tycker om den... Men det är nog osannolikt :-) Ska ta foton också, så att jag har nåt att visa åt floristen och frissan.

Men nu ska jag skriva mail!
/Netta

Inga kommentarer: