måndag, februari 18, 2008

Harry Potter

Jag har läst sjunde och sista boken i serien om Harry Potter. Det var gastkramande, fascinerande och fängslande. Bitvis överraskande och bitvis förutsägbart. I boken finns en några sidor lång epilog - situationen 19 år senare. Jag har tudelade känslor inför denna epilog. En del av mig tycker att den är hemskt onödig att ha med, varför inte lämna lite åt läsarens fantasi? En annan del av mig älskar att få veta vad som hände sen. Därför blev jag glatt överraskad då jag upptäckte att det finns en Harry Potter-wikipedia. Det visade sig att J.K.Rowling har funderat ut en massa kring karaktärerna som inte finns med i böckerna. Och långt mera om vad som hände sen än vad som finns med i epilogen. Jag kan ju inte låta bli att tycka om det. Måste utfärda en varning dock, Harry-wiki är full av spoilers. Så om du inte vill veta hur det går för Harry så håll dig borta därifrån. J.K.Rowling lär ha sagt att hon inte kommer att skriva fler Potter-relaterade böcker, men jag undrar jag...

3 kommentarer:

Mia sa...

Jag håller med om att epilogen kändes lite överflödig. Slutet var så andlöst skickligt komponerat, men sen gick luften liksom ur det hela med en liten epilog som vilket tioårigt Harry-fan som helst kunde ha skrivit. Men det ÄR kul att Rowling har tänkt ut fortsättningen! Har bandat en dokumentär om henne, där säger hon bl.a. att hon skrev epilogen för annars skulle säkert någon annan ha gjort det, och hon ville ha "tolkningsrätten" till sin egen berättelse. Typ.

filuren sa...

Jasså, finns det en Harry Potter-wikipedia som berättar mer än vad som står i böckerna? Mums. Måste in och kolla!!

Mamma Linda sa...

Här ska också kollas HP-wikipedia...:-) Om några år ska jag nog läsa om hela serien. Har alla böckerna utom första (taskigt). Men kanske Mia har den. ;-) Eller Lena?