söndag, december 03, 2006

Stubin är här!

Vi hämtade honom igår kväll, alltså på lillajul. Här är den lilla sötnosen i vår hall!
Stubin är en tuff liten kille. Han har inga problem med Krut, däremot har Krut nog en aning problem med Stubin. När vi kom hem med den lille märkte Krut först inte alls av honom, men Stubin som är van med andra katter, gick fram till Krut och snusade på honom. Och då reagerade Krut med att fräsa och skjuta rygg. Och avvaktande närmade de sig varandra och Stubin insåg att Krut inte riktigt var glad att se honom. Och sen dess är det en smula kaos här hos oss. Igår kväll och sent in på natten har de två rykt ihop/lekt. Tror att Stubin leker, men för Krut är det än så länge en stor dos allvar med också. Idag har jag läst om "kattpsykologi" på nätet och lärt mig att Krut och Stubin nu håller på och gör upp om rangordningen. Ännu några dagar, upp till en vecka kan de vara mera fiender än vänner, men sen småningom borde det avta och då ska de t.o.m. kunna tvätta varandra. Inte vet jag då vad vi har för katter, men redan idag har de nog sovit i samma soffa, även om de inte låg precis intill varandra. Och de kan äta bredvid varandra. Men, som sagt, vilda lekar är det gott om. Här kommer en bild:


Stubin är ju en katt med polydaktyli, d.v.s. en katt med för många tår på tassarna. Han har sex tår på framtassarna och fem tår på baktassarna, alltså en för mycket på varje tass. Vi försökte fotografera hans tassar, men det var ganska svårt (överlag är Stubin svår att plåta, han fattar inte att hålla sig stilla :-)) den enda bild vi fick är den här:


Det ser liksom ut som om Stubin hade en tumme och mellan tummen och nästa tå finns en liten tå. Baktassarna ser mera vanliga ut, men bredare. Förresten, när jag nu tittar på fotot så ser jag ju att han även har en extra trampdyna under "tummen". Kul!

Annars har vi firat lillajul igår och första advent idag. Hälsade på mamma och mommo igår och träffade också min syster och systerson. I Nykarleby hade de julmarknad i min gamla skola, så dit tittade vi in. Och så åt vi kinamat med mommo och mamma. Min mommo är så cool. Hon har riktigt fastnat för kinamat och sa flera gånger igår att hon tycker så mycket om den där såsen :-). Hemma badade vi bastu och drack glögg och åt jultårta. Lillajulgran har vi också, men den hämtade vi redan på torsdag kväll, före städningen. Den lyser så fint här i vardagsrummet nu. Nu ska jag gå och ta mig en tupplur med min man!

/Netta

Inga kommentarer: