torsdag, november 09, 2006

händelserikt

Varför ska det hända så mycket just den här veckan då Kennet e borta? Måndagen var ju ingen skojig dag. Tisdagen var nog bättre, men det som krånglade till livet då var att Krut spydde på hallmattan. Naturligtvis spydde han på just den längsta och tyngsta mattan vi har. Speciellt irriterande var det också p.g.a. att vi bara har tre mattor totalt i vårt hem. Kunde han inte ha valt nån av de betydligt mindre, eller varför inte golvet? Det blev att torka upp halvsmält kattmat (som han fått av grannen...) och tvätta delar av mattan på badrumsgolvet. Suck. Som tur var så verkade det inte gå nån nöd på katten. Lite ynklig var han nog just då han spydde, men sen var han som vanligt igen.

Gårdagen förflöt i lugn takt, jag jobbade och när jag kom unnade jag mig lite tid vid datorn, skypade med min älskade och sen städade jag. Förde bort våra diverse roskisar och dammade mattor. Hela tiden hänge Krut mig i hälarna och sprang omkring på gården. Men eftersom jag skulle dammsuga så fick han stanna ute, för han är inte så förtjust i dammsugaren. Jag fejade på ett bra tag. Men kvart före nio avslutade jag projekt städning, för jag ville ju se "Bonde söker fru". Jag lockade på katten, men ingen katt syntes till. Jag tänkte att han smitit in till svärföräldrarna, han har nämligen den ovanan. Men det hade han inte. Jag lockade mera på honom och då jamade han, men syntes inte till. Jag lockade igen och igen och han pep, men varifrån pipet kom var lite oklart. Till sist lokaliserade jag pipet till den stora björken som står på gården. Svärmor, som följt med dramatiken, hämtade ficklampa och det var som jag trodde, Krut hade klättrat upp i trädet och vågade inte komma ner igen! Jag försökte intala honom att han nog klarar att komma ner, men nej. En gren lägre ner kom han, men sen var det stopp. Svärmor hämtade svärfar och de hämtade en lång stege. Så det hela slutade med att jag klättrade upp för stegen, som nätt och jämnt räckte till, och hämtade ner en liten, rädd kissemisse. Och jag var inte så orädd jag heller, eftersom jag stod på näst översta steget på stegen. I pyjamasbyxor och kanadaboots... Jag hade blivit så varm av städningen att jag ren bytt om till pyjamasbyxor. Hade ju inte precis räknat med att rädda Krut ur en stor björk. Nu är han ute igen, med stränga order om att hålla sig borta från björken. :-) Och jag ska till jobbet, så det var allt för idag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du måste hålla bättre ordning på katten din!

Anonym sa...

Hihi, jag måste skratta när jag läser det här...katter spyr alltid på mattorna! Alltid. Det bara är så. Och kattungar vill ju leka och helst på natten när alla andra vill sova. Och förstås är de i alla såna ställen du har sagt dom inte får vara...det bara är så. :) Men det är just det som gör katter så underbara...
Om du blir så stressad över såna småsaker så måste ni säkert vänta med att skaffa barn för det blir nog mycket mycket mer...*skrattar*