torsdag, januari 03, 2008

Sömn

Vi sover inte så mycket här hos oss. I alla fall inte på nätterna. Zacharias har vänt dygnet fel väg och har sin mest vakna period mellan tio och ett på natten. I värsta fall somnar han inte förrän klockan tre. Kan man hjälpa en baby att vända dygnet rätt väg? Det återstår att se om det lyckas för oss. En del säger att det inte går förrän kring 3-4 månader, andra att det nog kan lyckas. Våra metoder hittills är att försöka låta bli att vara uppe med honom då han är vaken efter tio-elva på kvällen utan istället trösta honom i sängen, d.v.s. vår säng, för han sover med oss. Jag försöker också stiga upp klockan åtta på morgonen istället för att sova till tio-elva. Och på dagen försöker jag leka med Zacharias och kvällstid inte låta honom sova riktigt långa stunder. Vårt "vända dygnet"-projekt har pågått två nätter nu och hittills har väl resultaten inte varit så lysande, men det är kanske för ambitiöst att förvänta sig resultat så snabbt. Kennet har dessa två nätter sovit i bäddsoffan i ett försök att åtminstone en av oss ska få sova någorlunda ordentligt. Han ska ju trots allt orka jobba också. Jag har ju helt andra möjligheter att vila på dagen. Men i helgen blir det min tur att sova och Kennets tur att vaka med Zacharias. Visst måste ju grabben få amma mellan varven, men det ska bli skönt för mig att få sova lite mera.

Imorgon far vi förresten till Esse över helgen. Jag stannar faktiskt ända till tisdag, för jag ska till mödrapoli på efterundersökning. Vi hoppas på en skön helg hemma!

2 kommentarer:

Mia sa...

Hoppas det svänger sig rätt småningom! Vem vet, kanske lite miljöombyte hjälper... Av nån anledning har Arvid sovit mycket bättre de senaste nätterna än han gjort på många veckor (fast igna fler 10 h-nätter tyvärr), och det ändrade när han fick börja sova i spjälsäng... Men vi försöker också svänga dygnet lite, för blir nog sena kvällar och sena morgnar nuförtiden...

Anonym sa...

Hej och hallå! Tack för senast! Hittade till din blogg - hoppas ni är tryggt hemma efter bilfärden och att de var nöjda med dej vid mödrapoli :) Vi hörs! LE