onsdag, januari 30, 2008

Läslust

Jag har börjat läsa igen! De senaste åren har mitt litteraturintresse fått ta ett steg tillbaka för andra saker i livet, men nu tror jag bestämt att jag hittat tillbaka. Inte för att jag nånsin slutat läsa helt, men betydligt mindre har det blivit ett bra tag nu. Förra veckan läste jag en bok jag fick i födelsedagspresent i höstas, "Där regnbågen slutar" av Cecelia Ahern, en för mig helt okänd författare. Den går nog under genren chicklitt och var minst sagt förutsägbar. Uppiggande var dessbättre sättet den var skriven på. Hela boken, förutom epilogen, bestod av mail, brev, sms, vykort, post-it-lappar o.s.v. Via dessa fick man veta vad som hände i huvudpersonernas liv. Ganska intressant. Nu läser jag min juklappsbok, "Det blod som spillts" av Åsa Larsson. Även hon är en helt ny författare för mig. Få se om jag börjar sluka kriminalromaner igen nu då :-). Har månne Leena Lehtolainen gett ut nån ny bok på senaste tiden? Eller Henning Mankell? Men av de båda ska det vara kriminalroman och ingenting annat. Bokrean tycks också vara på gång, kanske jag hinner sticka mig in i nån bokhandel i slutet av veckan. Under studietiden i Åbo var Akademiska bokhandelns bokrea absolut ett måste, även om jag inte var precis lika entusiastisk som Mia, som åtminstone nåt år steg tidigt upp på morgonen då rean började och knallade till Akademen då de öppnade, vilket brukar vara tidigare än normalt.

2 kommentarer:

Mia sa...

Jo, det var tider det... Vill minnas att det var första studieåret - vilket innebär att jag inte bara steg upp tidigt, utan dessutom cyklade in till stan från Räntämäki i vintermörker och -halka! Gros brukar ha mycket reaböcker från Sverige, men har inte hunnit dit och titta än. Dessutom börjar bokhyllan bli ganska överfull...

Anonym sa...

Jag gillar verkligen Åsa Larssons deckare, i synnerhet den senaste, Svart stig.

Vad gäller bokrean besökte jag faktiskt Akademiska bokhandeln förra veckan, och kom ut med två pocketböcker... Jag skyller det hela på att jag också har bokhyllorna fulla, och till stor del med olästa böcker. Jag lider helt klart av så-många-böcker-så-lite-tid-syndromet.