onsdag, september 03, 2008

Finlandssvensk flagga

Jag lyssnar på Radiohuset i Radio Vega just nu. Dagens diskussionsämne är om vi borde ha en egen finlandssvensk flagga. Jag tycker att tanken är helt absurd! Vad skulle vi göra med en finlandssvensk flagga? Helt onödigt! Det finns ju en röd-gul vimpel, räcker inte det? Finlands blå-vita flagga är den enda jag sku hissa i en flaggstång. Om jag inte hade utländska gäster, då kunde jag tänka mig att hissa deras flagga. T.ex. Skottlands flagga som också är blå-vit. Om jag hade skotska vänner att ha på besök alltså :-)

4 kommentarer:

filuren sa...

Men finns det inte en finlandssvens flagga då? En sån där röd en med gult kors. Inte vimpeln utan en "riktig" en? Tycker jag skulle ha sett nån sån och då fått lära mig att det är den finlandssvenska flaggan. Fast jag kanske har fel?
Fast inte behövs det nu direkt nån speciell finlandssvensk flagga tycker jag.

filuren sa...

Ah, klurade på det där under dagen så blev tvungen att googla lite. Det här hittade jag: http://sv.wikipedia.org/wiki/Finlandssvenska_flaggan

Wikipedia är det ju, men ändå. Sådär ser den ut.

Netta sa...

Ja, men den finlandssvenska flaggan som förekommer (sällan) är inte officiell. Och jag tycker inte att den ska bli det heller. Som sagt så tycker jag att det räcker med husbondsvimpeln. Jag tycker Finlands flagga är så vacker, så jag skulle aldrig byta ut den mot den röd-gula inofficiella, som i mitt tycke inte alls är fin... Men det verkar som att debatten går het just nu och det är några personer som lobbar för att den finlandssvenska flaggan ska bli officiell.

Tegsta G�rd sa...

Jag håller hårt på vår blå-vita flagga. Finland ska ha ett enat folk, MEN jag är även finlandssvensk och det tycker jag också är något att hålla fram. Jag går stolt med ett pins på min jacka som visar den finlandssvenska flagga. Det jag har i tankarna nu är artikeln i dagens ÖT om att vi finlandssvenskar, som minoritet, är en förbild.